”Valvontakäynti kertoi meille, että olemme oikealla tiellä”

Kun viranomainen kertoo saapuvansa valvontakäynnille, puseroon hiipii epäilys. Onkohan meillä kaikki kunnossa? Kieltävätkö ne kaiken? Annetaan Tukesin asiakkaan kertoa, mitä käynnistä jäi käteen.

 

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) kuluttajapalvelut teki valvontakäynnin Turun kaupungin ulkoliikunta-alueille. Käynnin tarkoituksena oli tarkastaa, miten Turussa ylläpidetään leikkipuistoja ja ulkoliikunta-alueita ja miten niiden turvallisuus on varmistettu.

– Käynti oli hyvä ja rakentava. Tilanne oli hyvin vuorovaikutteinen, vastaava rakennuttaja Anna-Kaisa Kaukola summaa kokemuksen. Kaukola vastaa Turun kaupungin leikkipuistoista.

Tuskin kukaan suhtautuu valvontakäyntiin rennoin rantein. Turussakin valmistauduttiin käyntiin ennalta.

– Valmistauduimme kertomaan, miten turvallisuusasioiden prosessi meillä hoidetaan, ja varasimme aineistoa valmiiksi.

 

Maailman ei tarvitse olla valmis

KupittaanpuistoKupittaan liikuntapuiston tiloissa pidettyyn tapaamiseen osallistui Tukesin edustajan lisäksi Turun leikki- ja ulkoliikuntapaikoista vastaavat henkilöt. Alueista vastaavien urakoitsijoiden edustajia ei ollut mukana.

– Käynti meni hyvin haastattelunomaisesti. Kävimme läpi, miten turvallisuus on huomioitu näissä paikoissa, miten olemme arvioineet riskejä ja miten olemme jalkauttaneet vastuuta urakoitsijoille. Kävimme läpi normaaleja työrutiinejamme, Kaukola kertoo.

Kaukolan mukaan jo ennakkoon kävi ilmi, ettei Tukes odota maailman olevan valmis. Käynnin aikana pohdittiin myös, mikä olisi järkevä tapa tehdä palveluja entistä turvallisemmiksi.

– Turvallisuutta edistävää työtä tehdään meillä koko ajan, ja ajattelimme, että valvonnasta saa apua tähän työhön.

 

Kokemusten vaihto hyödyttää

Vaikka valvontakäyntiin meni paljon aikaa, Kaukola kokee, että käynnistä oli hyötyä.

– Saimme valvontakäynniltä uskoa siihen, että olemme menossa oikeaan suuntaan. Asiat ovat meillä melko hyvin, mutta kehittämistä on silti.

laivaValvontakäyntiin liittynyt maastokatselmus poiki myös pieniä konkreettisia korjaustoimia esimerkiksi siihen, miten leikkikentällä olevien toimintojen sijoittelulla voidaan vaikuttaa turvallisuuteen.

Anna-Kaisa Kaukola näkee, että valvonnasta on hyötyä myös tiedon ja kokemusten vaihdon kannalta. On hyvä kuulla, miten muut ovat ratkoneet esimerkiksi liikuntapaikkoihin kohdistuvaan ilkivaltaan liittyviä ongelmia.

Tietojen ja kokemusten vaihto on tärkeää myös Tukesin näkökulmasta.

– Turussa on mietitty asioita tosi hyvin, valvontakäynnin tehnyt Tukesin ylitarkastaja Jaakko Laitinen Laitisen vastuulla on Tukesissa muun muassa leikkikenttien, ulkokuntoilu- ja pallopelialueiden valvonta.

 

Yksityiskohtien tarkastamisesta turvallisuusjohtamisen kehittämiseen

Tukes on valvonut kuluttajapalveluiden turvallisuutta toukokuusta 2016 lähtien. Aiemmin työstä vastasivat kunnat. Tukesin ensisijainen tavoite tarkastuksilla on valvoa, että palvelun tarjoaja noudattaa kuluttajaturvallisuuslain vaatimuksia.

– Samalla kuitenkin katsotaan tilannetta pidemmälle: mitä asioita voisi parantaa, jotta homma toimisi vielä paremmin, Laitinen kuvailee.

Millä perusteella Tukes tekee valvontakäynnin johonkin tiettyyn kohteeseen?

– Ennakoivat valvontakäynnit perustuvat Tukesin valvontasuunnitelmaan. Palvelussa ei siis ole välttämättä tarvinnut tapahtua vaaratilannetta tai sieltä ei ole tullut reklamaatiota, kertoo johtava asiantuntija Mervi Murtonen. Hän vastaa Tukesin kuluttajapalveluissa turvallisuusjohtamisesta. Tukes ei tarkasta palveluita ennakkoon, vaan valvontaa kohdennetaan toimijoiden suuren määrän vuoksi riskiperusteisesti.

Jälkikäteistä valvontaa Tukes tekee esimerkiksi Tukesille tulleiden ilmoitusten tai mediassa uutisoitujen onnettomuuksien tai läheltä piti -tilanteiden perusteella.

 

Tukes valmentaa palveluntarjoajaa kohti parempaa

Tukes toimii kuluttajapalveluiden valvonnassa ohjaavalla ja neuvovalla otteella. Tarvittaessa käytössä on kuitenkin kuluttajaturvallisuuslain pakkokeinot, esimerkiksi palvelun kielto tai keskeyttäminen.

– Tavoitteenamme on kehittää ja parantaa turvallisuutta palveluissa ja auttaa toimijoita itseään tarjoamaan palvelua turvallisesti. Olemme samalla puolella pöytää, Murtonen korostaa.

Turvallisuuden parantaminen yhteistyössä oli myös Kaukolan kokemus valvontakäynnistä.

– Tukes on kuvaillut olevansa turvallisuusvalmentaja. Käsitys siitä vahvistui valvontakäynnillä.

Valvontakäynnin jälkeen palveluntarjoaja saa Tukesilta raportin, joka on yhteenveto käydystä keskustelusta.

Kaukola toivoo, että myöhemmässä vaiheessa Tukesin olisi mahdollista jakaa tietoa hyvistä käytännöistä palvelujen ylläpitäjille.

– Hyviä käytäntöjä jaamme valvontakäyntien lisäksi myös koulutusten ja kevään aikana uusittavien verkkosivujen avulla. Ensi syksyksi on suunnitteilla erityisesti kunnille suunnattu koulutuskiertue, Murtonen kertoo tämän vuoden suunnitelmista.

 

kupa_luvut

 

 

Teksti: Elisa Salste

Kuvat: Jaakko Laitinen, Saara Sivonen