Turvallisia jouluostoksia

Joulu on tulossa. Postilaatikkoon on jo jonkin aikaa tipahdellut eri markettien mainoksia ja katalogeja joululahjaideoista ja sähköpostiin tipahtelee päivittäin verkkokauppojen uusia ehdotuksia joululahjoiksi. Hämeenkadulla on nähty jo joulupukki. On siis aika alkaa miettiä, mitä läheisille ja ystäville käärisi paketteihin. Pitäisikö ostaa kotimaista? Suosia kivijalkakauppaa? Ostaa jotain tarpeellista? Vai ehkä jotain ihan turhaa? Askarrella itse? Ainakin jotain joka tuottaa iloa.

Moni meistä on siis starttaamassa jouluostoksille. Kuinka usein ostoksilla tuleekaan mietityksi tuotteen turvallisuutta? Yleensä sitä ei tarvitse eikä pitäisikään miettiä. Vastuuntuntoiset valmistajat ja maahantuojat ovat varmistaneet, että heidän myymänsä tuotteet ovat vaatimustenmukaisia ja turvallisia. Kuluttaja voi luottavaisin mielin tehdä valinnat kaupan hyllyiltä ihan muihin seikkoihin huomiota kiinnittäen.

Komission joka toinen vuosi tekemän kyselyn ”Consumer Conditions Scoreboard”ín tulosten mukaan Suomessa asuu Euroopan luottavaisin kanssa mitä tulee tuoteturvallisuuteen. Suomalaisilla on myös korkein luottamus viranomaistoimintaan.

Mistä tällainen luottamus syntyy? Luottamus muodostuu ajan kuluessa omasta ja muiden hyvästä kokemuksesta, teoista ja hyvästä palvelusta. Luottamus syntyy myös ennustettavuudesta: tiedät mitä saat, jos ostat tietyn tuntemasi tuotteen. Uuden tuotteen ja tuotemerkin kohdalla harkintaa on enemmän, mutta jos uusi kokeilu onnistuu, saatat toisenkin kerran hankkia saman valmistajan tuotteen. Luottamusta lisää kauppiaan hyvä palvelu, myös silloin, kun tuotteessa on jotain vikaa.

Luottamusta lisää tieto siitä, että myös viranomaiset valvovat myynnissä olevia tuotteita. Suomessa kuka tahansa kansalainen voi käydä tutkimassa viranomaisten, kuten Tukesin, verkkosivuilla olevista rekistereistä markkinoilta poistetut tuotteet. Tieto on avoimesti saatavissa. Avoimuuskin lisää luottamusta. Kuten myös se, että valmistajat ja maahantuojat ilmoittavat vaarallisiksi havaituista tuotteista lehdissä ja antavat mahdollisuuden palauttaa tuote ostopaikkaan.

Luottamus on myös helppo menettää ja vaikea palauttaa. Päivittäin kuulee puheissa viittauksia luotetun automerkin paljastuneeseen päästöhuijaukseen. Moni kokee tulleensa huijatuksi ja luottamus on menetetty hetkessä.

Verkko-ostaminen vaatii valppautta

Verkkokauppa kasvaa kovaa vauhtia. Suomessa verkkokauppa on kasvanut 34 prosenttia ajanjaksolla 2010-2014 muun kaupan kipuillessa. Suomalaiset ovat luottavaisia ostajia myös verkkokaupassa. Tutkimusten mukaan suomalaisten verkkokauppaostokset keskittyvät pääosin suomalaisiin verkkokauppoihin, mutta yhä suurempi osa suuntaa myös ulkomaisiin verkkokauppoihin. Ulkomaisiin verkkokauppoihin ja niissä myytäviin tuotteisiin voi liittyä riskejä, joita voi olla vaikea tunnistaa pelkän tuotteen kuvan perusteella. Samalta näyttävät tuotteet voivat keskeisiltä turvallisuusominaisuuksiltaan poiketa olennaisesti toisistaan.

EU:n alueelle tarkoitettujen tuotteiden pitää täyttää EU:ssa voimassa olevat turvallisuusvaatimukset. Muualla vastaavia vaatimuksia ei välttämättä ole. Myös viranomaisten mahdollisuudet valvoa ulkomaisia verkkokauppoja ovat rajalliset. Suomessa viranomaiset ovatkin Kaupan liiton kanssa edistämässä verkkokauppaostamisen osaamista ja turvallisuutta yhteisellä kampanjalla ”Tässä kaupungissa ei ole seriffiä”.

Tänään on ”Black Friday” ja kaupat houkuttelevat asiakkaita joululahjaostoksille hyvillä tarjouksilla. Jouluhypetyksen tiimellyksessä kannattaa muistaa vilkaista myös tuotteesta annetut tiedot. Tuotteen CE-merkintä ja tuotteen mukana seuraavat laadukkaat suomen- ja ruotsinkieliset käyttöohjeet antavat vinkkejä myös tuotteen turvallisuudesta.

Turvallista joulun odotuksen aikaa!

kerttula_tuiri_blogTuiri Kerttula 

 

 

Kirjoittaja on Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) Tuote- ja laitteistovalvontayksikön johtaja.

 

 

Artikkelikuva: Heta Kylmämaa
Kuvassa Tukesin virastotalo Ideaparkin piparkakkukaupungissa.