Mitä jäi käteen Nuoret ja kemikaalit -teemavuodesta?

Teemavuosi käynnistyi räväkästi, kun sen keulahahmo Kukkahattutäti pinkkeine hattuineen astui julkisuuteen keväällä 2015. Kukkahattutäti ryhtyi hommiin saman tien ja aloitti kemikaalivalistuksen vlogaten, tapahtumissa vieraillen, nuorten parissa liikkuen ja kokemuksistaan somettaen.

Kukkahattutäti ehti teemavuoden aikana tehdä yli 50 vlogia ja sadoittain somepäivityksiä kaunistautumisen kemikaaleista. Hän liikkui festareilla, haastatteli eri alojen asiantuntijoita, vastaili asiantuntijatiiminsä kanssa kysymyksiin kauneusmessuilla ja somessa ja kävi puhumassa kouluissa.

Vastaanotto tädille ja hänen viesteilleen oli hyvä. Viestien perillemenoa auttoi, että ne tulivat mieleenpainuvan hahmon suusta käytännön esimerkkien höystäminä.

Kemikaalit ovat aihepiiri, joka selvästi kiinnostaa. Monikaan ei ole miettinyt, kuinka paljon kemikaaleja päivittäin oikein käyttää ja millaisia vaikutuksia niillä voi olla. Kampanjan tavoitteena ei ollut tuomita tai pelotella, vaan yksinkertaisesti muistuttaa nuoria miettimään ensin ja toimimaan, jos saavat oireita.

Tietoa kampanjan teemoista – hiusvärit, kosmetiikka, ripset ja kynnet, tatuoinnit, korut, vaatteet – löytyy helppotajuisessa kysymys-vastaus-muodossa sussiunatkoon-kampanjasivuilta , jotka jäävät elämään kampanjan päätyttyäkin. Kukkahattutädin vlogit löytyvät YouTubesta.

Teksti: Nilla Hietamäki